Η μείωση των ρύπων κοστίζει πολλά στις αεροπορικές |
|
|
29.05.08 |
Η ευρωπαϊκή πρόταση εκτιμάται ότι θα κοστίσει πάνω από 175 δισ. ευρώ στην πρώτη 12ετία της λειτουργίας του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων
Bloomberg
πηγή: εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_2_29/05/2008_271659
Η προστασία του περιβάλλοντος από την πλευρά των αερομεταφορέων θα μεταφραστεί σε επιβάρυνση αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ανέφεραν οι ίδιες οι εταιρείες. Οι νέες προτάσεις για τη δραστική μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από το 2013 έχουν και οικονομική παράμετρο, με την οποία θα πρέπει να συντονισθούν οι αεροπορικές εταιρείες, δεδομένου ότι είναι μεγάλοι ρυπαντές.
Τίθεται ανώτατο όριο εκπομπών
Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση του φαινομένου του
θερμοκηπίου οι αρχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατήρτισαν συγκεκριμένες
προτάσεις για τις αερομεταφορές. Βάσει αυτών, όλες οι αεροπορικές
εταιρείες, οι οποίες χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια στα 27 κράτη-μέλη της
Ε.Ε. θα συμπεριληφθούν στο Σύστημα Eμπορίας Ρύπων από το 2012, θέτοντας
ανώτατο όριο στις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου.
Στις αρχές της εβδομάδας η αρμόδια για θέματα περιβάλλοντος επιτροπή
του Ευρωκοινοβουλίου ψήφισε υπέρ του να καταβάλλει ο κλάδος το κόστος
του 25% των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων το πρώτο έτος, έναντι του 10%
που είχαν προτείνει οι Ευρωπαίοι υπουργοί. Η επιτροπή απέρριψε πρόταση
για την πληρωμή του 100% των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων από το 2012.
Ωστόσο, ενέκρινε άλλη πρόταση για αύξηση των ορίων στις εκπομπές ρύπων
σε αναλογία με άλλους κλάδους.
«Η εν λόγω πρόταση σημαίνει ότι ίσως οι αερομεταφορές εναρμονισθούν με
άλλους κλάδους όπως της ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος από το 2013 θα
πρέπει να πληρώνει για το 100% των ρύπων του», δήλωσε εκπρόσωπος της
Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορέων. Η ψήφος της επιτροπής περιβαλλοντικών
υποθέσεων δεν αποτελεί και την τελική τοποθέτηση του Ευρωκοινοβουλίου.
Ωστόσο, η επιτροπή αυτή θεωρείται από τις πιο ισχυρές.
Το κόστος των προτάσεων για τις ευρωπαϊκές εταιρείες θα υπερβεί τα 175
δισεκατομμύρια ευρώ την πρώτη δωδεκαετία λειτουργίας του Συστήματος
Εμπορίας Ρύπων, δήλωσε ο εκπρόσωπος της British Airways. Η βρετανική
εταιρεία ανέκαθεν τασσόταν υπέρ του συστήματος αυτού. Ο πρόεδρος της
Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορέων, Κρίστοφ Μίλερ, εκτιμά ότι εάν
αγοράζεται ή δημοπρατείται το 100% των ρύπων από το 2013, τότε οι
εταιρείες θα επιβαρύνονται κάθε χρόνο με δαπάνες 15 δισ. ευρώ.
Σοβαρό πλήγμα
«Με δεδομένη την τρέχουσα δυσμενή οικονομική κατάσταση και τις υψηλές
τιμές πετρελαίου, ο κλάδος ήδη δέχεται πολύ σοβαρά πλήγματα σε
καθημερινή βάση», υπογράμμισε. Το Ευρωκοινούλιο δεν θέλει να
επαναληφθεί με τις αεροπορικές εταιρείες ό,τι συνέβη με τους ομίλους
παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Οι τελευταίοι μετακύλιαν το κόστος της
εκπομπής ρύπων, που τους είχαν δοθεί δωρεάν, στους καταναλωτές, με
αποτέλεσμα να σωρεύουν υπέρογκα κέρδη. Ειδικοί επισημαίνουν ότι αυτό το
σενάριο δεν μπορεί να εφαρμοσθεί στις αερομεταφορές. Τέλος, απηύθυναν
έκκληση στο Ευρωκοινοβούλιο να μην επιβάλει δαπανηρά μέτρα χωρίς
περιβαλλοντικό αντίκρισμα, τα οποία θα εμποδίσουν τους αερομεταφορείς
να επενδύσουν σε νέα αεροσκάφη.
Νέα οικονομική στήριξη
Eξακολουθεί η οικονομική αιμορραγία της Alitalia, η οποία ζήτησε εκ
νέου οικονομική στήριξη από την κυβέρνηση, μόλις λίγο καιρό μετά την
αποτυχία των διαπραγματεύσεων για την εξαγορά της. Ο ιταλικός
αερομεταφορέας εμφάνισε ζημίες για πέμπτη διαδοχική χρονιά, οι οποίες
ανήλθαν σε 494,7 εκατ. ευρώ λόγω ακριβού πετρελαίου. Οι πωλήσεις της
ελαττώθηκαν 4,3% στα 954 εκατομμύρια ευρώ, κυρίως εξαιτίας της κατά 10%
μείωσης στην επιβατική κίνηση. Η Alitalia κατάργησε ζημιογόνα
δρομολόγα, ενώ η επιδείνωση των οικονομικών της αποθάρρυνε τους
επιβάτες.
(0) |