Λανθασμένη εικόνα των μαθητών για το φαινόμενο του θερμοκηπίου |
E-mail
|
04.04.08 |
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_04/04/2008_228002
Στρεβλή εικόνα για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και άλλα σύνθετα περιβαλλοντικά προβλήματα, φαίνεται πως έχουν οι μαθητές, σύμφωνα με έρευνες που ανακοίνωσαν εκπαιδευτικοί, από το βήμα ημερίδας που έγινε σήμερα με θέμα: «Περιβάλλον, παιδί και εκπαίδευση».
Το 88% των μαθητών αναφέρει το λιώσιμο των πάγων ως ένα πρόβλημα που συνδέεται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου αλλά μόνο το 48% συνδέει το φαινόμενο της ανόδου της στάθμης του νερού με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ακόμη, το 49% των μαθητών συνδέει
λανθασμένα το φαινόμενο του θερμοκηπίου με την όξινη βροχή ενώ το 37%
το συνδέει με τις εκρήξεις των ηφαιστείων. Σε ό,τι αφορά τον κίνδυνο
ερημοποίησης, το ποσοστό των μαθητών που θεωρεί ότι σχετίζεται με το
φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι 54%.
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Νίκο Βουδρισλή, υπάρχουν παρερμηνείες των
μαθητών σε ό,τι αφορά το μηχανισμό της γέννησης του φαινομένου, άρα και
των επιπτώσεών του στον πλανήτη. Αυτές οι παρερμηνείες όμως, δεν
αφορούν μόνο τους μαθητές αλλά και τους φοιτητές βιολογικών και
παιδαγωγικών τμημάτων, όπως και τους ίδιους του εκπαιδευτικούς.
«Τα προβλήματα της ατμόσφαιρας είναι ένα δύσκολο θέμα από μόνο του. Σε
συνδυασμό με την έλλειψη του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού γίνεται
ακόμη πιο δύσκολο», αναφέρει ο κ.Βουδρισλής και τονίζει ότι στο σχολείο
δε γίνεται καμία αναφορά στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, παρά μόνο σε
κάποια προαιρετικά για τους μαθητές περιβαλλοντικά προγράμματα, που
υλοποιούνται με πρωτοβουλία των δασκάλων.
Στην εν λόγω έρευνα που πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγια σε 112
μαθητές τριών δημοτικών σχολείων στο δήμο Πεύκων, διαπιστώθηκε πάντως,
ότι μετά τη διδακτική παρέμβαση το ποσοστό των μαθητών που είχαν
λανθασμένη εικόνα μειώθηκε.
Τα παιδιά ωστόσο, φαίνεται πως είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα απέναντι στα
περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι
η ανταπόκριση που δείχνουν στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
του Αρκτούρου.
«Είναι συγκινητικό το γεγονός ότι τα παιδιά που μας επισκέπτονται με τα
σχολεία, έρχονται ξανά με τους γονείς τους για να ακούσουν κι εκείνοι
την ενημέρωση που γίνεται στο κέντρο μας», σημειώνει η υπεύθυνη
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Αρκτούρου, Χαρούλα Κρομυάδου.
Η 10χρονη Αναστασία πάντως, γνωρίζει πως η χρήση των αυτοκινήτων πρέπει
να περιοριστεί και να αντικαθίσταται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή το
ποδήλατο και ξέρει πως τα κινητά είναι καλύτερο να μη χρησιμοποιούνται
από τα παιδιά.
«Προσπαθούμε να ανακυκλώνουμε, να μην ξοδεύουμε πολύ νερό και να
προστατεύουμε τη φύση γιατί πρέπει να φροντίζουμε για το μέλλον», λέει
αλλά στην ερώτηση αν πιστεύει ότι οι μεγάλοι νοιάζονται για το
περιβάλλον δεν είναι τόσο σίγουρη: «Μερικοί ναι και μερικοί δυστυχώς
όχι?», απαντά.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες ΑΠΕ-ΜΠΕ
04-04-08
|