ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ η ομάδα ειδικών του ΥΠΕΧΩΔΕ που διαβιβάστηκε στην Κομισιόν
Κίνητρα για την απόσυρση 1,4 εκατ. «βρωμιάρικων» Ι.Χ. που κυκλοφορούν
στη χώρα μας προβλέπει εισήγηση ομάδας ειδικών του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ,
που διαβιβάστηκε χθες στις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν. Συνοδεύεται
επίσης από αντικίνητρα, όπως ακριβότερα τέλη κυκλοφορίας και διόδια,
στο πλαίσιο της γενικής αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Στη χώρα μας κυκλοφορούν σήμερα 5,5 εκατ. ΙΧ., από τα οποία σχεδόν το 25% είναι ρυπογόνα. Ενα στα τέσσερα επιβαρύνει το περιβάλλον και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό, αφού στο σύνολο των οχημάτων το 88% κυκλοφορεί μέσα σε αστικά κέντρα. Με βάση τα επίσημα στοιχεία, στη χώρα μας κυκλοφορούν ένα εκατομμύριο οχήματα παλιάς τεχνολογίας που έχουν «ηλικία» άνω των 20 ετών. Υπάρχουν όμως και άλλα 400.000 καταλυτικά πρώτης γενιάς, τα οποία οι ειδικοί του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ θεωρούν ότι δεν είναι «καθαρά» λόγω παλαιότητας. Η πρόταση προβλέπει κίνητρα για απόσυρση, τουλάχιστον των γερασμένων μη καταλυτικών, καθώς και για την τοποθέτηση τριοδικού μετατροπέα στα καταλυτικά της πρώτης φουρνιάς.
Το υπουργείο ωστόσο εισηγείται τον καθορισμό των τελών κυκλοφορίας σε συνδυασμό με την «ηλικία» του οχήματος, καθώς και την εφαρμογή μειωμένου τιμολογίου για διόδια πόλης και τέλη στάθμευσης στα καθαρά Ι.Χ.
Είναι μερικές από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ στο πλαίσιο του διαλόγου για την «πράσινη βίβλο» αστικής κινητικότητας που προωθούν οι Βρυξέλλες και υπολογίζεται να είναι έτοιμη το φθινόπωρο. Στην ουσία πρόκειται για έκθεση ιδεών, την οποία εκπόνησαν στελέχη του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ χωρίς τη συμμετοχή εκπροσώπων από τα υπουργεία Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης και Οικονομίας, στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκουν πολλά από τα προτεινόμενα μέτρα. Απουσιάζουν επίσης οι απόψεις της Αυτοδιοίκησης. Είναι ενδεικτικό ότι η απόφαση του κ. Σουφλιά για τη συγκρότηση της επιτροπής υπογράφηκε στις 24 Ιανουαρίου και το πόρισμα δημοσιοποιήθηκε χθες!
Τα σπουδαιότερα από τα προτεινόμενα μέτρα είναι τα εξής:
* Να δημιουργηθούν οδικοί δακτύλιοι για τον περιορισμό της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη και σε άλλα αστικά κέντρα με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων. Με ευθύνη του κάθε δήμου θα μπορεί να συνοδεύονται και από την καταβολή διοδίου.
* Να προβλεφθούν ποδηλατόδρομοι, αλλά να εξοριστούν στο παραλιακό μέτωπο και τα πάρκα! Είναι πάντως ένα βήμα για τον κ. Σουφλιά, που δεν βλέπει με καλό μάτι ούτε το ποδήλατο ούτε το τραμ.
* Να αποδοθεί περισσότερος αστικός χώρος για ήπιες μορφές μετακίνησης σε συνδυασμό με την αποθάρρυνση της χρήσης Ι.Χ. και την ενίσχυση των συγκοινωνιών. Ειδικά για την Αθήνα επαναλαμβάνονται τα περί «πράσινου κύματος» για τα λεωφορεία που κινούνται στις αποκλειστικές λωρίδες.
* Να κατασκευαστούν γκαράζ κυρίως εκτός κέντρου και να επεκταθούν οι περιοχές ελεγχόμενης στάθμευσης.
* Να ληφθούν μέτρα για την εφαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων και να αξιοποιηθούν τα δυναμικά συστήματα πληροφόρησης των οδηγών αλλά και των επιβατών των μέσως μαζικής μεταφοράς.
* Να μειωθεί η ρύπανση που προέρχεται από την κυκλοφορία. Προτείνονται η τοποθέτηση φίλτρων για τα σωματίδια, η χρήση φυσικού αερίου στα λεωφορεία και η ενίσχυση των υβριδικών, που πετυχαίνουν μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων κατά 30-45%. Για το μέλλον αντιμετωπίζονται θετικά τα οχήματα κυψελών καυσίμου και υδρογόνου, που θεωρούνται λύση για τη ρύπανση και το θόρυβο.
Πάντως το θεωρητικό, και μηδαμινό ώς τώρα, ενδιαφέρον του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης αποδεικνύεται και από την εκδήλωση για μαθητές που οργανώνει η Νομαρχία Αθηνών από την οποία λάμπει διά της απουσίας του! Μετέχουν επίσης άλλα υπουργεία (Παιδείας, Μεταφορών), ο Ελληνας επίτροπος Περιβάλλοντος Στ. Δήμας, το γραφείο της Ε.Ε. στην Αθήνα κ.ά.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 18/03/2008
(0) |