Η ΜΑΥΡΗ ΤΡΥΠΑ ΤΟΥ 2004 Ο Τιτανικός της Ολυμπιάδας |
|
|
19.03.10 |
Ξέχασαν τα παράπλευρα έργα
Πηγή: εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Τρία υπηρεσιακά στελέχη του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ θα καθίσουν σήμερα «στο σκαμνί» με την κατηγορία ότι αμέλησαν -και μάλιστα κατ' εξακολούθηση- να εφαρμόσουν μέτρα που περιλαμβάνονται στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τον κόμβο του Κηφισού, τον μεγαλύτερο στο λεκανοπέδιο, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στις γειτονικές περιοχές του Μοσχάτου, του Ρέντη και του Νέου Φαλήρου.
Κυκλοφορία, θόρυβος, ατμοσφαιρική ρύπανση, λιμνάζοντα νερά είναι το «κέρδος» για τους περίοικους...
Την προσφυγή έχουν καταθέσει επιτροπές
κατοίκων από τους τρεις δήμους, και η Κίνηση «Μεσοποταμία» αφού
συνάντησαν αδιαφορία από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του αρμόδιου
υπουργείου. Πέντε χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις φανφάρες
των εγκαινίων στον ανισόπεδο κόμβο, δεν προχώρησαν τα προβλεπόμενα έργα
για τα στάσιμα νερά που συγκεντρώνονται κοντά στην κοίτη του ποταμού
και σε περιόδους ξηρασίας απειλούν την υγεία των περιοίκων. Δεν
ευαισθητοποιήθηκαν ώστε να ολοκληρώσουν ούτε τα μέτρα ηχοπροστασίας,
παρ' όλο που ο κόμβος βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το 5ο δημοτικό
σχολείο του Ρέντη. Επί 14 μήνες δεν απάντησαν καν στο αίτημα να γίνουν
αυτοψίες από τους επιθεωρητές περιβάλλοντος και δημόσιας διοίκησης. Τον
λόγο έχει πια η Δικαιοσύνη, ενώ παράλληλα ετοιμάζονται να προσφύγουν
στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.
Δεν είναι η μόνη «πονεμένη» ιστορία στο μεγάλο πακέτο των 14 οδικών
έργων, το μόνο ίσως χρήσιμο κεφάλαιο της μετα-ολυμπιακής κληρονομιάς
για το λεκανοπέδιο. Δύο είναι τα σημαντικότερα από τα «ξεχασμένα» έργα:
*Η λεωφόρος Μαραθώνος και ειδικά στο παραλιακό τμήμα των 17 χλμ., όπου
λόγω στενότητας χρόνου δεν έχουν γίνει τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά
έργα! Κατασκευάστηκαν έργα, όχι παντού, στα σημεία όπου τα ρέματα
συναντούν τον δρόμο αλλά δεν συνεχίστηκαν ώς τον τελικό αποδέκτη. Αυτό
σημαίνει ότι σε μια νεροποντή τα νερά της βροχής θα πλημμυρίσουν τις
γύρω περιοχές και πιθανόν να προκαλέσουν διακοπή της κυκλοφορίας. Το
ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στο υπόλοιπο τμήμα από τη διασταύρωση Ραφήνας
ώς την Παλήνη. Ακόμη και τα πεζοδρόμια ξεχάστηκαν και ανάλογα με την
εργολαβία αλλού είναι προσβάσιμα και αλλού έχουν χώμα! Δεν
κατασκευάστηκαν ούτε οι προβλεπόμενες διαβάσεις πεζών. «Με τα έργα ο
δρόμος έγινε εχθρικός για τους πεζούς και τους κατοίκους», δήλωσε στην
«Ε» ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής, Λεωνίδας Κουρής, που μας εξήγησε ότι
αναγκάστηκε να τοποθετήσει κάμερες όταν διαπιστώθηκε ότι οδηγοί
αναπτύσσουν ταχύτητα πάνω από 100 χλμ. Η νομαρχία έχει ζητήσει
κονδύλια, αφού με παλιότερη απόφαση του τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ της
ανατέθηκε η συντήρηση της Μαραθώνος, αλλά δεν εξασφαλίστηκαν οι
απαιτούμενοι πόροι.
**Ο δεύτερος κόμβος στη λεωφόρο Κηφισίας, στο ύψος του Κολεγίου, όπου
μάλιστα στα τέλη του 2009 είχε σκοτωθεί ένας μαθητής. Ηταν στην ίδια
εργολαβία με τον κόμβο στον Φάρο Ψυχικού, που είχε ολοκληρωθεί λίγο
πριν από τους Αγώνες. Από τότε δεν υπάρχει επίσημη πληροφόρηση.
Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι εντοπίστηκαν εκ των υστέρων υδρολογικά
προβλήματα. Αλλοι πάλι λένε ότι τα 13,5 εκατ. ευρώ της συνολικής
εργολαβίας απορροφήθηκαν για τον έναν κόμβο και δεν περίσσευσαν
κονδύλια για τον άλλο!
Τα οδικά έργα, όπως ο Κηφισός και η Βάρης-Κορωπίου, ήταν αναγκαία για
το λεκανοπέδιο και η τέλεση των Αγώνων λειτούργησε ως καταλύτης για να
κατασκευαστούν και μάλιστα στην ώρα τους. Αποδείχτηκε όμως ότι τα έργα
δεν αρκούν για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Ηδη έχουν
ξεπεραστεί, αφού δεν συνοδεύτηκαν από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του
Ι.Χ. στις καθημερινές μετακινήσεις. Δεν εφαρμόστηκαν οι κυκλοφοριακές
ρυθμίσεις που είχαν ληφθεί κατά τη διάρκεια των Αγώνων και είχαν
αποδειχθεί αποτελεσματικές (π.χ. ολυμπιακός δακτύλιος, κ.λπ.).
Απολογισμός για το τελικό κόστος των οδικών έργων δεν έγινε. Ο αρχικός
προϋπολογισμός τους ήταν της τάξης των 250 εκατ. ευρώ και λέγεται ότι
τελικά διατέθηκαν 370 εκατ. ευρώ. Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνεται το
κόστος των απαλλοτριώσεων, που σε ορισμένες περιπτώσεις αυξήθηκαν με
αποφάσεις δικαστηρίων έως και 600%.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έφεραν την επίσπευση των έργων στο μετρό και τον
Αύγουστο του 2004 είχαν δοθεί στο επιβατικό κοινό οι επεκτάσεις προς
Αγιο Αντώνιο, Αγιο Δημήτριο και αεροδρόμιο. Ειδικά η σήραγγα στο τμήμα
Εθνική Αμυνα-Δουκ. Πλακεντίας, με μήκος 5,5 χλμ., είχε κατασκευαστεί
μέσα σε μια τετραετία, αφού εξασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με
το «Ελ. Βενιζέλος». Από το 2004 όμως σέρνονται οι νέοι σταθμοί που δεν
πρόλαβαν να κατασκευαστούν.
! Στις αρχές του 2009 ξεκίνησαν τα «ξεχασμένα» έργα στον Κηφισό,
σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών. Η πρώτη εργολαβία αφορά την
τοποθέτηση ηχοπετασμάτων που έπρεπε να ολοκληρωθούν μέσα σε δύο μήνες.
Εχει μείνει όμως στη μέση, αφού ο εργολάβος έχει σταματήσει τις
εργασίες γιατί είχε πληρωθεί μόνον το ένα πέμπτο των συμφωνηθέντων
κονδυλίων. Η βασική εργολαβία αφορά τη διαμόρφωση της κοίτης του
ποταμού για να μη λιμνάζουν τα νερά. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί
τον Σεπτέμβριο του 2011. Η σημερινή κυβέρνηση πάντως έχει επανέλθει στα
αρχικά σχέδια και θα διαθέσει 50 εκατ. ευρώ, μέσω της Περιφέρειας
Αττικής, για να κατασκευαστεί η αντιπλημμυρική τάφρος, που θα θωρακίσει
τις Τζιτζιφιές.
(0) |