Οι φετινοί καύσωνες, «δροσιά» το 2060 |
|
|
05.03.08 |
Ως χάδι του καιρού θα
περιγράφουν οι μετεωρολόγοι του μέλλοντος τους καύσωνες που σήμερα μας
προκαλούν δυσφορία. Τα στοιχεία που παρουσίασε κατά τη διάρκεια
ημερίδας ο καθηγητής και προεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου κ. Χρ.
Ζερεφός συνθέτουν την εικόνα ενός πλανήτη σε κίνδυνο, μέσα στα επόμενα
50 χρόνια. «Ο πρωτοφανής καύσωνας το καλοκαίρι του 2003 ο οποίος
κόστισε τη ζωή σε χιλιάδες άτομα στην Ευρώπη θα μείνει στην ιστορία της
ανθρωπότητας ως παράδειγμα περιβαλλοντικής κρίσης», ανέφερε στην
εκδήλωση που έγινε στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Μεταφορές, περιβαλλοντικές
επιπτώσεις και κλιματική αλλαγή» ο καθηγητής.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, «ο καύσωνας του 2003 θα ισοδυναμεί το 2060 με
«δροσιά» και το 2100 θα θεωρείται... ψύχος! Η θερμοκρασία του πλανήτη
έχει αυξηθεί τα τελευταία 30 χρόνια περισσότερο από όσο τα προηγούμενα
1.000 χρόνια.
Τα δέκα πιο ζεστά καλοκαίρια από
το 1861 που υπάρχουν μετεωρολογικά στοιχεία, σημειώνει ο καθηγητής του
ΑΠΘ κ Γ. Γιαννόπουλος, εκδηλώθηκαν μετά το 1995 κι αυτό δεν μπορεί να
θεωρηθεί σύμπτωση, όπως σύμπτωση δεν είναι η αύξηση των θεομηνιών που
πλήττουν πολλές περιοχές του πλανήτη. Εκτιμώντας μάλιστα τις
οικονομικές επιπτώσεις της υπερθέρμανσης ο κ. Γιαννόπουλος τόνισε ότι
υπάρχει κίνδυνος συρρίκνωσης της παγκόσμιας οικονομίας κατά 5-20% στους
επόμενους δύο αιώνες.
Τον τελευταίο αιώνα πάντως «απελευθερώσαμε στην ατμόσφαιρα τόσο διοξείδιο του άνθρακα όσο χρειάστηκε η φύση να απομακρύνει μέσα σε 1 δισ. χρόνια. Τα τελευταία 40 χρόνια καταστρέψαμε όσο όζον παρήγαγε η φύση μέσα σε 1,5 δισ. χρόνια», είπε ο κ. Ζερεφός για να τονίσει την ανάγκη υιοθέτησης ολοκληρωμένων πολιτικών δράσης σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι μεταφορές συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 30%. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι σε αντίθεση με τις επιφανειακές και τις εναέριες, οι θαλάσσιες μεταφορές δεν παίζουν ρόλο στην παγκόσμια θέρμανση και ίσως να βοηθούν στην ψύξη του περιβάλλοντος.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα πρόσφατων μετρήσεων σε κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης που δεν αερίζονται επαρκώς (π.χ. Τσιμισκή, Αλ. Παπαναστασίου) και δείχνουν ότι οι συγκεντρώσεις του βενζολίου (επικίνδυνη καρκινογοόνα ένωση) είναι πάνω από τα όρια ασφαλείας, ενώ μέσα στα οχήματα είναι 2-4 φορές πάνω από τα επίπεδα του εξωτερικού αέρα!
Θανασης Τσιγγανας
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_05/03/2008_261731
(0) |