Παρατίθεται ενημέρωση που λάβαμε μεσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου απο την ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ
16.3.2009
Προς: Τον Yπουργό ΠΕΧΩΔΕ.
Τα Νομαρχιακά Συμβούλια Αθηνών και Ανατολικής Αττικής.
Τα Δημοτικά Συμβούλια Καισαριανής, Βύρωνα, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης
Αλίμου, Ελληνικού, Γλυφάδας, Βάρης, Κορωπίου
Κοινοποίηση:
Θέμα:
ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ
Διαπιστώσεις – Συμπεράσματα – Προτάσεις
Α. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις .
1.Οι προγραμματιζόμενοι νέοι αυτοκινητόδρομοι στον ορεινό όγκο του Υμηττού και οι προεκτάσεις τους μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης, την Λ. Ούλωφ Πάλμε και την παραλιακή Λ. Σουνίου (Αγ. Μαρίνα), θα έχουν συνολικό μήκος 35 περίπου χιλιόμετρα εκ των οποίων τα 15 περίπου θα είναι υπόγεια. Δηλαδή, το μεγαλύτερο μέρος των νέων αυτοκινητόδρομων στην περιοχή του Υμηττού θα διέρχονται υπέργεια και θα διασχίζουν επιφανειακά τον δασικό χώρο του βουνού και τις δομημένες περιοχές των Δήμων που τον περιβάλλουν, με ότι αυτό συνεπάγεται.
2. Οι περιοχές από τις οποίες προβλέπεται
να περάσουν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό, περιλαμβάνονται στο
σύνολό τους στην Α’ και Β’ Ζώνη Προστασίας του βουνού, καθώς και εντός
της χαρακτηρισμένης ως περιοχής ΝΑΤURA 2000 (Αισθητικό δάσος
Καισαριανής / Τόπος Κοινοτικής Σημασίας SCI ).
3. Σύμφωνα με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ( ΜΠΕ ) του έργου,
«…ιδιαιτέρως σημαντικές αναμένονται να είναι οι επιπτώσεις από την
κατασκευή του έργου στην περιοχή του αισθητικού δάσους Καισαριανής
εντός του οποίου προτείνεται η κατασκευή του Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ)
Σακέτα, μέρος του επιφανειακού τμήματος της Νοτιο-Δυτικής Περιφερειακής
Λεωφόρου Υμηττού (ΝΔΠΛΥ)…Οι επιπτώσεις που θα προκληθούν από την
κατασκευή του Α/Κ Σακέτα και της εισόδου της σήραγγας Υμηττού στα
πευκοδάση που φύονται στην εν λόγω περιοχή του Υμηττού, αναμένονται να
είναι ιδιαιτέρως σημαντικές και μη αναστρέψιμες…Εντός της περιοχής του
Α/Κ Σακέτα ( επιφάνειας 127 περ. στρεμμάτων), εκτιμάται ότι φύονται
συνολικά 3.800 δένδρα και υψηλόκορμοι θάμνοι. Για την κατασκευή του
κόμβου θα απαιτηθεί η αποψίλωση της υφισταμένης φυσικής βλάστησης…».
4. Σημαντικά αρνητικές επίσης επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον από την
κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων, θα υπάρξουν και σε άλλες περιοχές.
Σύμφωνα με την ΜΠΕ:
«…στην περιοχή διαμόρφωσης του Σταθμού Διοδίων (Αγ. Μαύρα
Ηλιούπολης)…το τοπίο είναι κυματοειδές έως κρημνώδες, εμφανίζει τραχιά
υφή, μουντό χρώμα χαρακτηριζόμενο από περιορισμένη ποικιλία χρωμάτων
παρόμοιων τόνων σε αρμονία μεταξύ τους και μέτρια ως περιορισμένη
φυσικότητα, δηλαδή είναι κυρίως φυσικό αλλά με μικρή έως σημαντική
ανθρώπινη επίδραση ορατή. Στα υπέργεια αυτά τμήματα του δρόμου,
υλοποιούνται μεγάλης κλίμακας επιχώματα τα οποία θα είναι ορατά από τις
περιοχές Βύρωνα, Αλίμου, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης…»
Εδώ η ΜΠΕ προσπαθεί να υποβαθμίσει την «αξία» ενός πανέμορφου τοπίου
για να δικαιολογήσει την καταστροφή του. Επισημαίνεται ότι, τα
«...μεγάλης κλίμακας επιχώματα…» στην περιοχή αυτή, θα διαμορφώσουν μια
επιφανειακή πλατφόρμα άνω των 4,500 τ.μ. μήκους 900μ, με πρανές από
μπετόν ύψους 18 μ., πάνω στη οποία θα τοποθετηθεί ένας τεράστιος
μετωπικός σταθμός διοδίων για να «εξυπηρετήσει» έναν αυτοκινητόδρομο
6 λωρίδων κυκλοφορίας, πλάτους 31 τουλάχιστον μέτρων, που θα διέρχεται
σε απόσταση έως και 80μ από τα όρια της εντός σχεδίου περιοχής του
Δήμου Ηλιούπολης.
5. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα υπάρξουν και στη περιοχή του
προβλεπόμενου ημικόμβου (Η/Κ) Ηλιούπολης στον Υμηττό, πάνω από τις
παράνομες (με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας) και αυθαίρετες
εγκαταστάσεις του Κέντρου Υψηλής Τάσης ( ΚΥΤ) της ΔΕΗ, και δίπλα στις
επίσης παράνομες και αυθαίρετες εγκαταστάσεις του Σταθμού Μεταφόρτωσης
Απορριμμάτων και του χώρου στάθμευσης των απορριμματοφόρων του Δήμου
Ηλιούπολης. Εδώ η ΜΠΕ , περιγράφοντας το βάναυσα κακοποιημένο τοπίο,
αναφέρει «κομψά», απλώς, ότι «…το τοπίο είναι ανθρωπογενώς
διαμορφωμένο…», ενώ σε άλλο σημείο αναφέρει ότι για την διαμόρφωση του
Η/Κ αυτού θα κατασκευαστεί τοιχίο αντιστήριξης ύψους 22μ.
6. Στην περιοχή του ημικόμβου Κύπρου, στα όρια των Δήμων Αργυρούπολης-
Γλυφάδας- Ελληνικού, σύμφωνα με την ΜΠΕ «…τα υπέργεια τμήματα
αναπτύσσονται σε τοπίο μικρότερης αισθητικής σημασίας σε αστική
περιοχή..» και αναφέρεται ότι για την κατασκευή του έργου «…θα
απαιτηθεί η αποψίλωση 130 υψηλόκορμων δένδρων..»,δηλ η εξαφάνιση ενός
μικρού πάρκου που υπάρχει εκεί.
Από τον Η/Κ Κύπρου, η υπογειοποίηση του νέου αυτοκινητόδρομου κάτω από
τις οδούς Αφροδίτης και Μακαρίου του Δήμου Ελληνικού μέχρι την Λ.
Βουλιαγμένης, θα προκαλέσει μια σειρά νομικά (και όχι μόνο) ζητήματα
ενώ σημαντικά προβλήματα αναμένεται να δημιουργηθούν από τη λειτουργία
6 ανισόπεδων κόμβων στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού
και ιδιαίτερα στην γειτονιά της Αγ. Παρασκευής Ελληνικού.
7. Δεν είναι ωστόσο μόνο η δυτική περιοχή του Υμηττού όπου θα υπάρξουν
σημαντικές αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη κατασκευή και
λειτουργία των νέων αυτοκινητόδρομων. Σύμφωνα με την ΜΠΕ, στην
ανατολική πλευρά του Υμηττού, «…από τον Α/Κ Μεσογείων έως την παραλία
της Αγ. Μαρίνας (στην Λ. Σουνίου), ...ο οδικός άξονας οδεύει κυρίως
στους πρόποδες του Υμηττού( Β’ Ζώνη)…θα διέρχεται από έκταση η οποία
σύμφωνα με την Ζ.Ο.Ε είναι χαρακτηρισμένη ως περιοχή προστασίας του
ορεινού όγκου του Υμηττού. Επίσης, τμήμα του έργου διέρχεται εντός της
Ζώνης Β2 (μέσης προστασίας αρχαιολογικών χώρων), ενώ στη συνέχεια η
χάραξη του δρόμου διέρχεται εντός της Ζώνης Α (περιοχή πράσινου)…»
Ο νέος ανατολικός οδικός άξονας, η Ν.Α Περιφερειακή λεωφόρος Υμηττού
(ΝΑΠΛΥ) εκτός των δασικών χώρων που διασχίζει, σύμφωνα με την ΜΠΕ
«…κινείται εντός του αρχαιολογικού χώρου Κόντρα Γκλιάντε, στο Κίτσι
(ΦΕΚ 479 Β’/1974) και στην Χ.Θ 9+200, κινείται εντός της Ζώνης
Β1-απολύτου προστασίας αρχαιολογικών χώρων..»
Και αρχαιολογικοί χώροι, λοιπόν, στο στόχαστρο των νέων αυτοκινητόδρομων…
8. Τέλος, η ίδια η ΜΠΕ επισημαίνει ότι : «…Η παρουσία του μελετώμενου
οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου, δρα ως ένας
άξονας παρεμπόδισης της απρόσκοπτης οικολογικής λειτουργίας της πανίδας
και ιδιαίτερα της ορνιθοπανίδας…Η διακοπή της ελευθεροεπικοινωνίας των
ζώων αποτελεί αρνητική επίπτωση στα είδη της πανίδας κατά την
λειτουργία του έργου… Ακόμα, από τις σημαντικότερες, θα είναι ο
κατακερματισμός των οικοσυστημάτων, ενώ έμμεσες επιπτώσεις στα
οικοσυστήματα, την χλωρίδα και την πανίδα προκαλούνται από την
ατμοσφαιρική ρύπανση και τον θόρυβο…»
Όλα, εν τέλει, θυσία στο βωμό των νέων αυτοκινητόδρομων, οι οποίοι
φαίνεται ότι θα αποτελέσουν την «χαριστική βολή» για τον πολύπαθο
Υμηττό…
Β. Κυκλοφοριακές Επιπτώσεις .
1.Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό και οι προεκτάσεις τους,
προβλέπεται να συνδέονται με 10 ανισόπεδους κόμβους με τα τοπικά
δίκτυα των γύρω Δήμων, δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα προσέλκυσης
κυκλοφορίας από τις γύρω περιοχές, με εξαίρεση, τον προβλεπόμενο Α/Κ
Καισαριανής, που θα διοχετεύσει την κυκλοφορία οχημάτων σε υπόγειο
οδικό άξονα κάτω από την Πανεπιστημιούπολη, ανακουφίζοντας σημαντικά
την κυκλοφορία επί της κεντρικής Λ. Εθνικής Αντιστάσεως του Δήμου
Καισαριανής. Σοβαρά ωστόσο προβλήματα αναμένεται να δημιουργηθούν στην
έξοδο της Λ. Ούλωφ Πάλμε.
2.Ο τερατώδης Α/Κ Σακέτα, πέραν των σοβαρών περιβαλλοντικών επιπτώσεων
που αναφέρθηκαν, θα διοχετεύσει ένα μεγάλο αριθμό οχημάτων προερχόμενων
από τα Μεσόγεια και το νέο αεροδρόμιο, μέσω της Σήραγγας Υμηττού, προς
το ήδη προβληματικό οδικό δίκτυο του Δήμου Βύρωνα. Και αντιστρόφως,
πολλοί κατευθυνόμενοι προς το αεροδρόμιο και τα Μεσόγεια, θα διασχίσουν
τους προβληματικούς δρόμους του Δήμου Βύρωνα για να περάσουν από τον
Α/Κ Σακέτα και την Σήραγγα Υμηττού.
3. Ο Η/Κ Ηλιούπολης, συνδεόμενος με το οδικό δίκτυο του Δήμου
Ηλιούπολης (Λ. Ηρώων Πολυτεχνείου, στη συμβολή με την οδό Θράκης, Λ.
Εθνάρχου Μακαρίου κ.α) και του Δήμου Αργυρούπολης (Λ. Αργυρουπόλεως),
αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα από την προσέλκυση
οχημάτων στο σημείο αυτό από τη ευρύτερη περιοχή ( Άλιμος-Άνω Καλαμάκι,
Αγ. Δημήτριος, Άνω Ν. Σμύρνη κ.α), που υπερβαίνουν την φέρουσα
ικανότητα των υφιστάμενων δρόμων της περιοχής.
4. Ο Η/Κ Κύπρου, στα όρια των Δήμων Αργυρούπολης-Γλυφάδας- Ελληνικού,
συνδεόμενος με τους ήδη επιβαρημένους οδικούς άξονες της περιοχής (Λ.
Κύπρου, Λ. Γεννηματά, Λ. Γούναρη), αναμένεται να προσελκύσει οχήματα
από την ευρύτερη περιοχή και να διοχετεύσει την κυκλοφορία περισσότερων
ακόμη οχημάτων από την ΝΔ Περιφ. Λ. Υμηττού στο ανεπαρκές
προαναφερόμενο οδικό δίκτυο, προκαλώντας παράλληλα, ιδιαίτερα
προβλήματα ρύπανσης και ηχορύπανσης της περιοχής.
5. Ο Α/Κ Λ. Βουλιαγμένης αναμένεται ότι θα προσελκύσει ένα σημαντικό
μέρος των οχημάτων της ευρύτερης περιοχής (Άλιμος, Αργυρούπολη,
Ελληνικό, Γλυφάδα, Βούλα, Βουλιαγμένη, Βάρη), με κατεύθυνση την ΝΔ
Περιφ. Λεωφ. Υμηττού και την Αττική Οδό.
6.Επισημαίνεται ότι η προβλεπόμενη ΝΔ Περιφ. Λεωφ. Υμηττού, δεν
πρόκειται να αποτρέψει την διερχόμενη σήμερα υπερτοπική κυκλοφορία
οχημάτων από το επιβαρημένο σήμερα οδικό δίκτυο των Δήμων Ηλιούπολης –
Αργυρούπολης. Η λεγόμενη «Κατεχάκη-Καρέα - Αλίμου», ( Εφέδρων
Αξιωματικών - Ελ. Βενιζέλου- Πρωτόπαππα- Αθηνών- Ηρώων Πολυτεχνείου-
Αργυρουπόλεως - Αλεξιουπόλεως) θα συνεχίσει να λειτουργεί και να
χρησιμοποιείται από το 75% περίπου των οχημάτων που σήμερα την
χρησιμοποιούν. Η όποια ανακούφιση προκύψει, μετά τη λειτουργία του νέου
αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό, θα είναι προσωρινή και σε λίγα χρόνια, με
την αναμενόμενη αύξηση του αριθμού των Ι.Χ αυτοκινήτων, η κατάσταση της
κυκλοφορίας θα επανέλθει στα σημερινά επίπεδα και στο μέλλον θα
χειροτερέψει.
Γ. Πολεοδομικές Επιπτώσεις .
Σύμφωνα με τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ,( βλ. Συνέντευξη Τύπου 17.2.2009),
μεταξύ των «επτά συνιστωσών της προσφοράς» των νέων αυτοκινητόδρομων
«στους κατοίκους του λεκανοπεδίου», είναι και η «οργάνωση της ανάπτυξης
των περιοχών της Ανατολικής και Νότιας Αττικής…μέσα από ένα πλήρες
δίκτυο αναβαθμισμένων αξόνων…αφού πλέον οι οδικοί άξονες θα προηγούνται
της οικιστικής ανάπτυξης…»
Εδώ ο υπουργός ομολογεί την ουσία των έργων που προωθεί: αντί οι όποιοι
οδικοί άξονες να συνοδεύουν κεντρικές χωροταξικές και πολεοδομικές
επιλογές, εδώ προηγούνται του πολεοδομικού σχεδιασμού και δημιουργούν
προϋποθέσεις οικιστικών επεκτάσεων σε περιοχές που δεν έχουν επιλεχθεί
ως οικιστικές από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας. Μια τέτοια περιοχή είναι
οι Noτιο-ανατολικές παρυφές του Υμηττού, πάνω από το Κορωπί και τη
Βάρη, και μια δεύτερη είναι ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του
Ελληνικού.
Είναι προφανές ότι η Νοτιο-Ανατολική πλευρά του Υμηττού, αποτελεί
φιλέτο οικιστικής επέκτασης. Γι’ αυτό άλλωστε προβλέπονται 5 ανισόπεδοι
κόμβοι σύνδεσης της Νοτιο-Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού με
το τοπικό οδικό δίκτυο των Δήμων Κορωπίου και Βάρης. Γι’ αυτό ακόμη,
στο υπό τροποποίηση Προεδρικό Διάταγμα προστασίας του Υμηττού (ΦΕΚ 544
Δ’/1978), η Ν.Α πλευρά προβλέπεται ως περιοχή εγκαταστάσεων
«κοινωφελών» λειτουργιών εντός της οποίας «…επιτρέπεται η δόμηση
αναψυκτηρίων, αθλητικών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων, εκπαιδευτήριων,
νοσοκομείων και θεραπευτηρίων εν γένει, διδακτηρίων, ορφανοτροφείων,
ασύλων και εν γένει κτιρίων προς εξυπηρέτηση ανάλογων ευαγών σκοπών…».
Επίσης, είναι προφανές ότι η Νoτιο-Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος
Υμηττού, καταλήγοντας στον χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, θέτει
ξανά επί τάπητος τα σχέδια για τη δημιουργία ενός μεγάλου πολεοδομικού
συγκροτήματος στον χώρο αυτό. Αλήθεια, τι νόημα έχει η κατασκευή 6
ανισόπεδων κόμβων σε ένα «Μητροπολιτικό Πάρκο Πράσινου»;
Δ. Εναλλακτικές Προτάσεις .
H «Πρωτοβουλία Πολιτών για την προστασία του Υμηττού» σε σχέση με το
ζήτημα των οδικών μετακινήσεων στη Νότιο- Δυτική περιοχή του
λεκανοπεδίου, έχει καταθέσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ (Αρ.Πρωτ.1098/ 16.7.08)
πρόταση με την οποία διερευνώνται κάποιες εναλλακτικές λύσεις , οι
οποίες συνοπτικά αναφέρουν:
1. Να μην κατασκευαστεί κανένας νέος αυτοκινητόδρομος στον Υμηττό.
2. Να υπάρξει διαφορετική διαχείριση - ανάπλαση του υφιστάμενου
οδικού άξονα Λ. Κατεχάκη – Καρέα - Λ. Αλίμου ώστε να μετατραπεί σε
άξονα τοπικής κυκλοφορίας με χώρους πράσινου, ποδηλατοδρόμους, χώρους
στάθμευσης και να συνδεθεί με δίκτυο πεζόδρομων – ποδηλατοδρόμων της
ευρύτερης περιοχής.
3. Να περάσει υπόγεια η διέλευση της υπερτοπικής κυκλοφορίας, από την
περιοχή του Καρέα μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης. Υποδείχθηκαν 4 εναλλακτικά
σημεία εξόδου:
-- Στη συμβολή της Λ. Βουλιαγμένης με το ρέμα της Πικροδάφνης ( Ηλιούπολη)
-- Στη συμβολή της Λ. Βουλιαγμένης με την Λ.Σοφ.Βενιζέλου / Εθνάρχου Μακαρίου
-- Στη συμβολή της Λ. Βουλιαγμένης με την Λ. Κύπρου (Αργυρούπολη)
-- Στη συμβολή της Λ. Βουλιαγμένης με την Λ. Αλίμου
4. Να δημιουργηθεί μια συνεχής λεωφορειολωρίδα ή μια γραμμή τραμ από
την παραλιακή Λ. Ποσειδώνος- Λ. Αλίμου- Λ. Βουλιαγμένης- Λ. Ελ.
Βενιζέλου (Ηλιούπολη)-Καρέα- Λ. Κατεχάκη, καθώς και ενός σταθμού
μετεπιβίβασης ανά Δήμο σε τοπικές λεωφορειακές γραμμές.
5.Nα συνδεθεί ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και το νέο
αεροδρόμιο των Σπάτων διαμέσου του ορεινού όγκου του Υμηττού με μέσο
σταθερής τροχιάς (επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου)
Εναλλακτικές Προτάσεις της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:
“Λύση Α” και “Λύση Γ”
Η ΜΠΕ εξετάζει κάποιες εναλλακτικές λύσεις για τη χάραξη της Περιφερειακής Υμηττού και καταλήγει στην επιλεχθείσα “Λύση Α”.
Ωστόσο, εξετάζονται στα πλαίσια της “Λύσης Γ” και δύο παραλλαγές του
σημείου 3 της προαναφερόμενης πρότασης της «Πρωτοβουλίας Πολιτών για
την προστασία του Υμηττού», χωρίς να αναφέρεται η πατρότητα της
πρότασης (βλ σελ. 4-14 έως 4-17 της ΜΠΕ):
α. Η Εναλλακτική Διάταξη Ι της ΜΠΕ, προβλέπει την υπόγεια σύνδεση σε
βάθος τουλάχιστον 35 μ. της ΝΔ. Περιφ. Λεωφόρου Υμηττού με την Λ.
Βουλιαγμένης στην συμβολή της με την Λ. Σοφ. Βενιζέλου (Ηλιούπολη) με
δύο κλάδους 1,3χλμ, σε απόσταση 30 μέτρων κατά μήκος της Λ. Σοφ.
Βενιζέλου μέχρι την κεντρική πλατεία Εθνικής Αντίστασης της Ηλιούπολης
και στη συνέχεια με βαθιά σήραγγα 4 περίπου χιλιομέτρων μέχρι την
περιοχή Σακέτα.
β. Η Εναλλακτική Διάταξη ΙΙ της ΜΠΕ, προβλέπει την υπόγεια σύνδεση της
ΝΔ. Περιφ. Λεωφόρου Υμηττού με σήραγγα 5.360 μ. μέσω της οδού Αγ.
Κωνσταντίνου, σε βάθος 35 μέτρων.
«…Σημαντικό πλεονέκτημα της “Λύσης Γ”, σε σχέση με την επιλεχθείσα
“Λύση Α” είναι το γεγονός ότι διατρέχει κεντροβαρικά τον αστικό ιστό
του νότιου Λεκανοπεδίου, γεγονός που προσδίδει στα νέα οδικά έργα
βελτιωμένο βαθμό προσπελασιμότητας σε σχέση με την περιφερειακή
(έκκεντρη) διάταξη ως προς τον αστικό ιστό, που χαρακτηρίζει την
ΝΔΠΛΥ(επιλεχθείσα “Λύση Α”). … Κατ’ αντιστοιχία προκύπτει ελάφρυνση της
φόρτισης του υπόλοιπου αστικού δικτύου πλην της Λ. Βουλιαγμένης, για
τις από και προς τα Μεσόγεια κυκλοφοριακές ροές…».
Ακόμη, όπως αναφέρεται στην ΜΠΕ, με την “Λύση Γ” και ειδικότερα με την
Εναλλακτική Διάταξη ΙΙ «…εξασφαλίζεται η σχετική πρόσβαση στην ΝΔΠΛΥ
στον Δήμο Αγ. Δημητρίου, στην Βόρεια Ηλιούπολη και στον Δήμο Δάφνης...»
Ωστόσο, η ΜΠΕ θεωρεί τελικά ότι η επιλεχθείσα «Λύση Α» είναι καλύτερη γιατί
«…η “ Λύση Γ” θα επιφέρει υπέρμετρη αναστάτωση του εν λειτουργία
κρίσιμου οδικού άξονα της Λ. Βουλιαγμένης κατά τη διάρκεια της
κυκλοφοριακής του αναβάθμισης από πρωτεύουσα αρτηρία σε ταπεινωμένη
ελεύθερη λεωφόρο…». Ακόμη η ΜΠΕ εκτιμά ότι «…με τη “ Λύση Α” θα υπάρξει
βελτιωμένη προσπελασιμότητα αναφορικά με τον Δήμο Γλυφάδας…», εννοώντας
τον προτεινόμενο στη “Λύση Α” ανισόπεδο ημικόμβου Κύπρου, στα όρια των
Δήμων Γλυφάδας-Αργυρούπολης –Ελληνικού.
Τέλος η ΜΠΕ εκτιμά ότι η επιλεχθείσα “Λύση Α” «…είναι καλύτερη
προκειμένου να συνδεθεί η παραλιακή Λεωφόρος Ποσειδώνος και το σύνολο
των δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν στον χώρο του πρώην αεροδρομίου
Ελληνικού, με την κεντρική και βόρεια περιοχή του Λεκανοπεδίου μέσω
ΝΔΠΛΥ καθώς και με την περιοχή Μεσογείων δια μέσου του έργου της
σήραγγας Υμηττού…»
Σε αυτό το σημείο, αποκαλύπτονται οι πραγματικές προθέσεις των
εμπνευστών της χάραξης του νέου αυτοκινητόδρομου, που δεν είναι άλλες
από την εξυπηρέτηση του «…συνόλου των δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν
στο χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού...».
Δηλαδή δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις κατοικίας,
Επιχειρηματικό Κέντρο (με κτίρια διοίκησης, γραφείων- κοινωφελών και
πολιτιστικών λειτουργιών), Εκθεσιακό-Συνεδριακό Κέντρο, τουριστικές-
ξενοδοχειακές - αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ.
10 λόγοι που συνηγορούν υπέρ της Εναλλακτικής πρότασης της
«Πρωτοβουλίας Πολιτών για την προστασία του Υμηττού».
1.Σύμφωνα με όσα προτείνουμε, αντί να κατασκευαστεί η νέα ΝΔ
Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού, διαμορφώνεται υπόγειος οδικός άξονας
(κάτω από τις υφιστάμενες λεωφόρους και μπαζωμένα ρέματα), από την
περιοχή Καρέα μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης στο ύψος της Ηλιούπολης-
Αργυρούπολης, ελαχίστου μήκους 3.100 μ. (Εναλλακτική Πρόταση 1) και
μέγιστου 4.500 μ. (Εναλλακτική Πρόταση 3) Έτσι, ολοκληρώνεται ο
λεγόμενος ενδιάμεσος δακτύλιος της πρωτεύουσας και συνδέονται οδικά οι
περιοχές της βόρειας με τη νότια Αθήνα, παρακάμπτοντας το Κέντρο.
Ακόμα, αποτρέπονται παρεμβάσεις και τεχνικά έργα στην δυτική πλευρά του
Υμηττού που εκ των πραγμάτων θα δημιουργήσουν πολλαπλά προβλήματα, τα
οποία αναφέρονται και στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.
2. Περιορίζεται το συνολικό μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου από 9.800
περίπου μέτρα της επιλεχθείσας «Λύσης Α» (εκ των οποίων τα 6.600
περίπου υπόγεια στο βουνό), σε 3.100 – 4.500 περίπου μέτρα, ( υπόγεια
κάτω από την Ηλιούπολη- Αργυρούπολη)
3.Δεν κατασκευάζονται καθόλου οι ημικόμβοι Ηλιούπολης και Κύπρου (στα
όρια Αργυρούπολης-Γλυφάδας- Ελληνικού). Η πρόσβαση των κατοίκων των
παραπάνω Δήμων στην Αττική Οδό, μπορεί να γίνεται μέσω της Λεωφόρου
Βουλιαγμένης.
4.Οι κάτοικοι των Δήμων Αλίμου, Αγ. Δημητρίου, Άνω Νέας Σμύρνης,
Δάφνης, δεν είναι υποχρεωμένοι να διασχίζουν το οδικό δίκτυο της
Ηλιούπολης και της Αργυρούπολης, προκειμένου να φτάσουν στους
ημικόμβους Ηλιούπολης και Κύπρου.
5.Αποτρέπεται η κατασκευή του τεράστιου μετωπικού σταθμού διοδίων στο
τέρμα της Λ. Σοφ. Βενιζέλου (Αγ. Μαύρα) στην Ηλιούπολη και ό,τι αυτός
συνεπάγεται.
6.Αποτρέπεται η κατασκευή του ημικόμβου Ηλιούπολης σε μια ήδη
επιβαρημένη περιοχή του Υμηττού. Ακόμη, αποτρέπεται η διοχέτευση των
οχημάτων που θα κινούνται στην ΝΔ Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού προς το
οδικό δίκτυο των Δήμων Ηλιούπολης και Αργυρούπολης μέσω των Λεωφόρων
Ηρώων Πολυτεχνείου και Αργυρουπόλεως.
7.Αποτρέπεται η κατασκευή του ημικόμβου Κύπρου και η εξαφάνιση του
μικρού πάρκου που υπάρχει στα όρια των Δήμων Αργυρούπολης- Γλυφάδας –
Ελληνικού, καθώς και η υπόγεια διέλευση οχημάτων κάτω από τις οδούς
Μακαρίου και Αφροδίτης του Δήμου Ελληνικού, μέχρι την Λεωφόρο
Βουλιαγμένης.
8. Εξασφαλίζεται η όποια αναγκαία σύνδεση μεταξύ της Λεωφόρου
Βουλιαγμένης και της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος, η οποία κατ’ αρχήν
θα μπορούσε να γίνει με την αναβάθμιση της Λεωφόρου Αλίμου και όχι με
έναν παράλληλο νέο αυτοκινητόδρομο μέσα από τον χώρο του πρώην
αεροδρομίου Ελληνικού και δίπλα στα σπίτια των κατοίκων της περιοχής.
9.Αποτρέπεται η κατασκευή πολλαπλών ανισόπεδων κόμβων στον χώρο του
πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, κάτι που πρέπει να θεωρείται χωρίς νόημα
στο βαθμό που εγκαταλειφθούν τα σχέδια του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για τη
δημιουργία ενός νέου οικιστικού συγκροτήματος αντί ενός Πάρκου Πράσινου
στον χώρο αυτό.
10.Περιορίζεται σημαντικά το κόστος του έργου, το οποίο μπορεί να
κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και όχι ως Σύμπραξη Δημόσιου και
Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Έτσι, οι οδηγοί δεν θα είναι υποχρεωμένοι να
πληρώνουν και άλλα διόδια, πέραν αυτών πού θα πληρώνουν στον σημερινό
σταθμό, πάνω από την Καισαριανή.
Τελικές επισημάνσεις .
Συνοψίζοντας, επισημαίνεται ότι τόσο με την Εναλλακτική πρόταση της
«Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Προστασία του Υμηττού» όσο και με την
Εναλλακτική « Λύση Γ» της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η
Λεωφόρος Βουλιαγμένης αναβαθμίζεται.
Ακόμη επισημαίνεται ότι ο προβληματικός σήμερα οδικός άξονας
Καρέα-Αλίμου και η Λεωφόρος Κύπρου της Αργυρούπολης, με την πρόταση της
«Πρωτοβουλίας Πολιτών για την προστασία του Υμηττού» μετατρέπεται σε
ήπιας κυκλοφορίας και η σύνδεση των κατοίκων της Ηλιούπολης, της
Αργυρούπολης, του Άνω Ελληνικού και της Άνω Γλυφάδας με την περιοχή
Καρέα, γίνεται μέσω της αναβαθμισμένης Λ. Βουλιαγμένης και της υπόγειας
σήραγγας κάτω από Ηλιούπολη / Αργυρούπολη.
Η «Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Υμηττού» δεν θεωρεί
αναγκαία την κατασκευή του προγραμματιζόμενου φαραωνικού Α/Κ Σακέτα,
της Σήραγγας 4 χλμ προς τα Μεσόγεια και της Νοτιο-Ανατολικής
Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, μέχρι την παραλία Αγ. Μαρίνας στην Λ.
Σουνίου, που δεν προβλέπονται άλλωστε από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας.
Θεωρεί ωστόσο αναγκαία, αντί της κατασκευής του προβλεπόμενου Α/Κ
Καισαριανής, την άμεση σύνδεση της υφιστάμενης Αττικής Οδού με την
περιοχή Χίλτον και το κέντρο της Αθήνας υπογείως δια μέσου της
Πανεπιστημιούπολης και όχι διαμέσου της Λεωφ. Εθνικής Αντίστασης του
Δήμου Καισαριανής, όπως γίνεται σήμερα.
Τέλος επισημαίνεται, ότι η Εναλλακτική Πρόταση της “Πρωτοβουλίας
Πολιτών για την προστασία του Υμηττού”, προϋποθέτει και θεωρεί ως
προτεραιότητα την ενίσχυση και επέκταση των Δημόσιων –Μαζικών
Μεταφορικών Μέσων και ιδιαίτερα των μέσων σταθερής τροχιάς, την
δημιουργία ενός εκτεταμένου και συνεχούς δικτύου λεωφορειολωρίδων,
πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων. Με τη λειτουργία από το 2010 τεσσάρων
νέων σταθμών του Μετρό στην περιοχή της Ηλιούπολης, Αλίμου,
Αργυρούπολης, Ελληνικού, αναμένεται ο περιορισμός των κυκλοφοριακών
φόρτων οχημάτων σε σημαντικό τμήμα της Λ. Βουλιαγμένης και δίνεται η
δυνατότητα επανασχεδιασμού και αναβάθμισής της με επιλεγμένα σημεία
κόμβων σύνδεσης με το οδικό δίκτυο των Δήμων Ηλιούπολης, Αγ. Δημητρίου,
Αργυρούπολης, Αλίμου, Ελληνικού και Γλυφάδας.
16.3.2009
Εκ μέρους της:
« ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ»
Πάνος Τότσικας
Πολεοδόμος- Περιβαλλοντολόγος
Πύρρωνος 77- Ηλιούπολη / Τηλ: 210 9954362 / e-mail: [email protected]
(0) |