Με αεροπλάνα κι... ελικόπτερα |
|
|
25.02.09 |
[ ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΨΗ ] Με αεροπλάνα κι... ελικόπτερα
Δεν ξέρουμε πώς να ελέγχουμε κατάδικους, φοροφυγάδες, αυθαιρετούντες
Του Γιάννη Ζαμπετάκη [email protected]
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2009
Πηγή: εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ
Από τη μια πλευρά, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανασίου διαπιστώνει ότι τα έσοδα του προϋπολογισμού θα πέσουν έξω και ίσως χρειάζονται άμεσα νέοι (και άλλοι νέοι;) φόροι και, από την άλλη, κατάδικοι ξαναδραπετεύουν με ελικόπτερο... Ποια είναι η όμως η σχέση ανάμεσα στους δραπέτες και τον κ. υπουργό;
Για τον γράφοντα, τα πράγματα είναι εξαιρετικά απλά: στην Ελλάδα δεν ξέρουμε τι θα πει «έλεγχος» και «ασφάλεια». Συνεπώς, δεν ξέρουμε πώς να ελέγχουμε τους κατάδικους, τους φοροφυγάδες, τους εγκληματίες, τους αυθαιρετούντες. Με αποτέλεσμα, να ζούμε και να ξαναζούμε αποδράσεις χολιγουντιανού πρεστίζ, να μην ξέρουμε πώς να αυξήσουμε τα έσοδα του προϋπολογισμού (αφού καταργήσαμε το ΣΔΟΕ επί ημερών κ. Αλογοσκούφη), να μην έχουμε την πολιτική βούληση να επιβάλουμε έστω κι ένα πρόστιμο σε όσες εταιρείες παρανόμησαν πέρσι με το ηλιέλαιο ή σε όσες ρυπαίνουν ανέλεγκτα το περιβάλλον (από το «Sea Diamond» στη Σαντορίνη μέχρι τους ΟΤΑ που συνεχίζουν να έχουν ανοιχτές χωματερές ακόμα και σήμερα). Μια είδηση που είχε περάσει στα ψιλά στις 7.6.08 είναι τούτη: «Ενενήντα ελεγκτές (σε σύνολο 310) των Περιφερειακών και Διαπεριφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων μετατίθενται στις εφορίες». Ο λόγος της μετάθεσης: η πλήρης ανεπάρκειά τους στο αντικείμενο της δουλειάς τους. Έτσι έκρινε η Επιτροπή Αξιολόγησης του υπουργείου Οικονομίας.
Τα στοιχεία από την έρευνα τής εν λόγω επιτροπής έδειξαν «σημαντικές
ελλείψεις σε ελέγχους που διενεργήθηκαν εξαιτίας των περιορισμένων
γνώσεων αρκετών ελεγκτών, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις οι
ελεγκτές να γίνονται ευάλωτοι στις πιέσεις των επιχειρήσεων». Πιο
συγκεκριμένα, τα κριτήρια αξιολόγησης που χρησιμοποίησε η επιτροπή
ήταν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
α) ο αριθμός ελεγχθεισών υποθέσεων την προηγούμενη τριετία, β) ο
αριθμός ελεγχθεισών διαχειρίσεων και γ) ο τρόπος περαίωσης των
ελεγχθεισών υποθέσεων.
Η είδηση τελειώνει εδώ, στο καλύτερο σημείο δηλαδή, εκεί που είχε αρχίσει να γίνεται ενδιαφέρουσα η «πλοκή της ταινίας». Ο τότε
ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΣΤΟΝ ΑΣΩΠΟ
Να πώς τα μέρη των αυτοκινήτων και των αεροπλάνων που παράγονται στον Ασωπό ρυπαίνουν το νερό, τα τρόφιμα και τη ζωή μας
αρμόδιος υφυπουργός Οικονομίας (κ. Μπέζας) δεν μας εξήγησε ποτέ όμως με
ποιον τρόπο οι νέοι επιθεωρητές που θα πάρουν τη θέση των αποτυχόντων
θα έχουν εκπαιδευτεί για να είναι καλύτεροι, αποδοτικότεροι και, σε
τελική ανάλυση, πιο χρήσιμοι για την κοινωνία.
Ακριβώς την ίδια ελαφρά τη καρδία αντιμετώπιση έχουμε με όλα τα θέματα.
Από τα πιο φαιδρά μέχρι τα πιο... τοξικά. Από το κινητό τηλέφωνο στο
οποίο μιλάμε συνεχώς οδηγώντας το αυτοκίνητό μας, αν και παράνομο,
μέχρι το εξασθενές χρώμιο [Cr (VΙ)] που ρέει άφθονο στον υπόγειο
υδροφόρο ορίζοντα από τον Ωρωπό και τον Αυλώνα μέχρι τη Θήβα και τα
Βάγια.
Και πώς να μη ρέει όταν στην περιοχή του Ασωπού λειτουργεί η
βιομηχανική ζώνη των Οινοφύτων με διατάξεις της χούντας και
συγκεκριμένες εταιρείες ρυπαίνουν ακόμα και σήμερα με βαρέα μέταλλα. Οι
εταιρείες αυτές είναι γνωστές τόσο στους επιθεωρητές Περιβάλλοντος
(Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, ΕΥΕΠ) όσο και στο Εθνικό
Συμβούλιο Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) διότι οι εταιρείες αυτές διαθέτουν και
περιβαλλοντική πιστοποίηση, είτε κατά ΙSΟ14001 (με την υψηλή εποπτεία
του ΕΣΥΔ και του βρετανικού ΕΣΥΔ (UΚΑS), είτε κατά ΕΜΑS από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Το πρότυπο ΙSΟ14001 ορίζει ρητώς ότι η εταιρεία πρέπει να έχει
περιβαλλοντική πολιτική που μεταξύ άλλων να περιλαμβάνει δέσμευση για
συμμόρφωση με τις εφαρμοστέες νομικές απαιτήσεις. Συνεπώς, πώς γίνεται
αυτές οι εταιρείες να είναι πιστοποιημένες κατά ΙSΟ14001 ή ΕΜΑS αλλά να
ρυπαίνουν με βαρέα μέταλλα;
Το τελευταίο ερώτημα σχετίζεται με το καθεστώς των αδειοδοτήσεων: μια
βιομηχανία (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία ή αεροπορική βιομηχανία) όταν δεν
δηλώνει στην άδεια λειτουργίας της την επιφανειακή επεξεργασία του σασί
ενός αυτοκινήτου ή ενός φτερού αεροπλάνου, τότε προφανώς αποκρύπτει τη
χρήση Cr (VΙ)!
Οι νομαρχίες που δίνουν τις άδειες λειτουργίας ή οι επιθεωρητές της
ΕΥΕΠ γιατί δεν ελέγχουν στην πράξη τις πραγματικές δραστηριότητες μιας
προς αδειοδότηση εταιρείας πριν της επιτρέψουν να λειτουργεί; Στους
ελέγχους αυτούς, αν δεν ελεγχθεί η φάση της επιφανειακής επεξεργασίας,
δεν θα βρεθεί Cr (VΙ), και αυτό γίνεται σήμερα στον Ασωπό... Να πώς τα
μέρη των αυτοκινήτων και των αεροπλάνων που παράγονται στον Ασωπό
ρυπαίνουν το νερό,τα τρόφιμα και τη ζωή μας! Με άλλα λόγια, οι
εμπλεκόμενες βιομηχανίες, επειδή δεν δηλώνουν αναλυτικά όλες τις
χρησιμοποιούμενες διεργασίες παραγωγής σε αμφιβόλου αξιοπιστίας
περιβαλλοντικές μελέτες, τότε καταλήγουν απλά να ρυπαίνουν κατά
παράβαση κάθε νόμου και επιστημονικής λογικής! Ο ΕΦΕΤ, η ΕΥΕΠ, το ΙΓΜΕ,
το ΕΣΥΔ και το UΚΑS μέχρι πότε θα μένουν απαθείς;
Ο Γιάννης Ζαμπετάκης είναι επίκουρος καθηγητής Χημείας Τροφίμων και
επικεφαλής επιθεωρητής (ΗΑCCΡ- ΙSΟ22000, ΙSΟ9001) Τμήμα Χημείας,
Πανεπιστήμιο Αθηνών.
(0) |