Υλικό ελληνικής επινόησης φέρνει πιο κοντά τα οχήματα υδρογόνου |
|
|
08.10.08 |
Ντεπόζιτο νανοσωλήνων
Υλικό ελληνικής επινόησης φέρνει πιο κοντά τα οχήματα υδρογόνου
Πηγή: news.in.gr
Γ.Φρουδάκης
Το υλικό αποτελείται από παράλληλα φύλλα γραφένιου που σταθεροποιούνται από στήλες νανοσωλήνων
Αθήνα
Ένα υλικό προηγμένης τεχνολογίας το οποίο επινόησε ερευνητική ομάδα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης θα μπορούσε να δώσει την απάντηση για το σχεδιασμό των ντεπόζιτων που θα χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα υδρογόνου.
Η αποτελεσματική και ασφαλής αποθήκευση του
υδρογόνου, ειδικά όσον αφορά τη χρήση του στον τομέα των μεταφορών,
παραμένει στόχος χιλιάδων ερευνητών σε όλο τον κόσμο.
Το υδρογόνο προσφέρει μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα από το πετρέλαιο
και συνεπώς χρειάζεται μεγαλύτερες δεξαμενές για την αποθήκευση της
ίδιας ποσότητας ενέργειας. Η συμπίεσή του θα έλυνε εν μέρει το
πρόβλημα, ωστόσο η διαδικασία είναι ενεργοβόρος και θα περιόριζε την
αποδοτικότητα του συστήματος.
Ένα ακόμα πρόβλημα είναι ότι το υδρογόνο είναι εύφλεκτο και εκρηκτικό,
δυσκολεύοντας την ανάπτυξη δεξαμενών που παραμένουν ασφαλείς έπειτα από
σύγκρουση.
Τώρα, τρεις ερευνητές από την Κρήτη παρουσιάζουν στο έγκριτο περιοδικό
Nano Letters ένα υλικό που σχεδόν πληροί τις προδιαγραφές του
υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.
Οι Γιώργος Δημητρακάκης, Εμμανουήλ Τυλιανάκης και Γιώργος Φρουδάκης
σχεδίασαν στον υπολογιστή μια αποθηκευτική δομή η οποία αποτελείται
παράλληλα φύλλα γραφένιου (στρώματα άνθρακα με πάχος μόλις ενός
ατόμου), τα οποία στη συνέχεια σταθεροποιούνται από κάθετες στήλες
νανοσωλήνων άνθρακα (μικροσκοπικών κυλίνδρων από άνθρακα , περίπου
50.000 φορές λεπτότερων από μια ανθρώπινη τρίχα).
Ιόντα λιθίου που προστέθηκαν στο σχέδιο βελτιώνει την αποθηκευτική ικανότητα του σύνθετου υλικού.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τριών επιστημόνων, το νέο υλικό (pillared
graphene) μπορεί θεωρητικά να αποθηκεύσει μέχρι 41 γραμμάρια υδρογόνου
ανά λίτρο, σχεδόν καλύπτοντας τις αντίστοιχες προδιαγραφές του
αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας (45 γρ. ανά λίτρο) για εφαρμογές στις
μεταφορές.
Το επόμενο βήμα της ερευνητικής ομάδας είναι η κατασκευή του νέου υλικού και η δοκιμασία του στην πράξη.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
(0) |