http://www.topontiki.gr/Pontiki/index.php?option=com_content&task=view&id=3212&Itemid=48
Τι θα μπορούσε να μας σώσει από το καυσαέριο; Οι χιλιάδες οδηγοί που κατακλύζουν το κέντρο της Αθήνας καθημερινά ίσως να αποφεύγουν την απάντηση αυτή. Όσο για τους… παθητικούς καπνιστές, όλοι δηλαδή όσοι ζούμε σε μεγαλουπόλεις και εισπνέουμε το αποτέλεσμα αυτής της καθόδου, θα απαντούσαν με περίσσια ευκολία: «η έλλειψη αυτοκινήτων». Υπάρχει βέβαια και η μέση λύση. Ο λόγος για τα υβριδικά αυτοκίνητα, που κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην αγορά. Αν και οι γνώμες των ειδικών διχάζονται όσον αφορά την επίδοση των αυτοκινήτων αυτών, οι…
…
οικονομολόγοι είναι σίγουροι για τη θετική τους επίδραση. Με την τιμή του πετρελαίου και της βενζίνης να εκτοξεύονται βάζοντας φωτιά στις τσέπες των καταναλωτών, τα οικολογικά αυτοκίνητα φαίνεται να είναι η απάντηση σε πολλά προβλήματα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν εξίσου σίγουρες για το μέλλον των υβριδικών. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές από αυτές επενδύουν εκατομμύρια στην εν λόγω τεχνολογία για να αντεπεξέλθουν στην ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση.
Τι είναι υβριδικό αυτοκίνητο
Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι οχήματα με δύο κινητήρες, έναν ηλεκτρικό και ένα βενζινοκινητήρα. Για τις μικρές ταχύτητες εντός πόλης (0-60 χλμ.), λειτουργούν ηλεκτρικά, ενώ στις μεγάλες ταχύτητες αυτόματα λειτουργεί ο βενζινοκινητήρας. Η μπαταρία του ηλεκτροκινητήρα ενός υβριδικού αυτοκινήτου φορτίζει με την ενέργεια που δημιουργεί η χρήση του φρένου. Κατά την οδήγηση εντός πόλης, ο οδηγός χρησιμοποιεί πολύ συχνά το φρένο, με αποτέλεσμα η μπαταρία να τροφοδοτείται συνεχώς με ρεύμα. Σε περίπτωση που η μπαταρία αδειάσει τότε λειτουργεί αυτόματα ο βενζινοκινητήρας. Χάρη στον συνδυασμό των δύο τεχνολογιών, μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου και κατά συνέπεια και οι ρύποι που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα στην ατμόσφαιρα. Προς το παρόν στη χώρα μας η αγορά είναι περιορισμένη –σε αντίθεση με τις ΗΠΑ όπου υπάρχει σταθερή αύξηση των πωλήσεων–, καθώς επικρατεί ακόμα το στερεότυπο ότι ο μηχανισμός τους είναι πολύ κατώτερος από αυτόν των συμβατικών αυτοκινήτων, κάτι βέβαια που δεν ισχύει. Ένας άλλος ανασταλτικός παράγοντας είναι η ακριβότερη τιμή. Ας σημειωθεί όμως ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν φορολογικές απαλλαγές (δεν έχουν τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας), αλλά και κυκλοφορούν στον Δακτύλιο. Στόχος αυτών των μέτρων είναι η ευρύτερη διάδοσή τους στην αγορά.
Οι βιομηχανίες και οι στόχοι
Η εποχή όπου τα υβριδικά αυτοκίνητα αφορούσαν μόνο κάποιους «τρελούς επιστήμονες» που εργάζονταν στην υπηρεσία μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών είναι μακρινό παρελθόν. Οι μεγαλύτερες μάρκες αυτοκινήτων έχουν πλέον να προτείνουν και ένα υβριδικό. Από τα πιο δημοφιλή και στη χώρα μας είναι το Prius της Toyota, το μεσαίας κατηγορίας πενταθέσιο. Η εταιρεία ετοιμάζει μια εξέλιξή του με μεγαλύτερη αυτονομία χωρίς καύσιμα. Η Honda έκανε την αντεπίθεση με μια εξέλιξη του Honda Civic Hybrid, το οποίο υπόσχεται ότι θα είναι ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο και όχι μια υβριδική μετάλλαξη του προηγούμενου. Ως το 2009 η Hyundai θα λανσάρει το νέο υβριδικό Accent/Kia, με 44% περισσότερη οικονομία καυσίμων και χαμηλό κόστος. Η Ford θα λανσάρει το Fusion/Mercury Milan Hybrid, ένα πενταθέσιο σεντάν. Ακόμα και η Porche ετοιμάζεται σε λίγα χρόνια να παρουσιάσει μια βελτίωση του υβριδικού Cayenne, που σύμφωνα με τις φήμες θα διατηρεί την απόδοση του συμβατικού μοντέλου, έχοντας όμως μια πολύ σημαντική μείωση στην κατανάλωση καυσίμων. Τα πειράματα βέβαια συνεχίζονται μέχρι την επίτευξη του τελικού στόχου, τουτέστιν τη μηδενική εκπομπή ρύπων. Προ μηνών η ιαπωνική εταιρεία Genepax παρουσίασε ένα νέο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, το οποίο χρησιμοποιεί ως καύσιμη ύλη το νερό. Το αυτοκίνητο αυτό είναι σε θέση να διανύσει απόσταση 80 χιλιομέτρων καταναλώνοντας μόλις ένα λίτρο νερού, ενώ εκλύει μηδενικούς ρύπους. Η Honda πάλι ξεκίνησε την εμπορική παραγωγή αυτοκινήτων που καίνε υδρογόνο. Το μοντέλο FCX Clarity είναι διαθέσιμο για τα επόμενα τρία χρόνια μόνο για leasing, στην Καλιφόρνια και στην Ιαπωνία, εξαιτίας της έλλειψης πρατηρίων υδρογόνου που υπάρχει στον υπόλοιπο κόσμο.
Η «λύση» των βιοκαυσίμων
Τα βιοκαύσιμα, τα καύσιμα δηλαδή εκείνα που προέρχονται από τη βιομάζα, παράγονται κυρίως από αγροτικές καλλιέργειες. Θεωρείται ότι τα βιοκαύσιμα μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και άλλα επιβλαβή αέρια, ενώ βελτιώνουν την ενεργειακή αποδοτικότητα των αυτοκινήτων. Τις επόμενες δεκαετίες αναμένεται να αναπτυχθούν βιοκαύσιμα νέας γενιάς μειώνοντας την αρκετά υψηλή τιμή τους. Σε ένα πλανήτη όμως που κατά ένα μεγάλο μέρος του υποσιτίζεται, το κεφάλαιο των βιοκαυσίμων αποτελεί ένα τεράστιο θέμα προς συζήτηση. Ενώ από τη μια ενθαρρύνεται η παραγωγή τους, πολλοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης ζήτησε από τις κυβερνήσεις των χωρών να σταματήσουν την ενθάρρυνση για την παραγωγή τους και να αρχίσει η σταδιακή κατάργησή τους. Σύμφωνα με έκθεση που παρουσίασε, η παραγωγή βιοκαυσίμων αυξάνει υπερβολικά τις τιμές των τροφίμων. Παράλληλα υποστηρίζει ότι δεν βοηθά στην αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου, ενώ καταστρέφονται απέραντες δασικές εκτάσεις για την καλλιέργεια ενεργειακών φυτών.
(Ποντίκι, 28.8.2008)
(0) |