Και οι ρύποι πάνε σχολείο |
|
|
15.06.08 |
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Της ΑΥΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Υψηλές συγκεντρώσεις CO2 και αιωρούμενων σωματιδίων έχουν παρατηρηθεί σε σχολικές αίθουσες.Επίθεση της ρύπανσης στις σχολικές αίθουσες! Την ατμόσφαιρα διαμορφώνουν οι υψηλές συγκεντρώσεις διοξειδίου του άνθρακα και αιωρούμενων σωματιδίων σε συνδυασμό με την λιγοστή ανανέωση του αέρα.
Σε έρευνα που εκπόνησε μέσα στο χρόνο που διανύουμε, το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε 47 σχολικές αίθουσες του Δήμου Κατερίνης αναφέρεται ότι τα υψηλά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα οφείλονται στο μεγάλο αριθμό μαθητών στις σχολικές αίθουσες και στον πολύ κακό αερισμό που μετρήθηκε σε όλες τις σχολικές αίθουσες. Συγκεκριμένα η μέση τιμή ανανέωσης ανά άτομο υπολογίστηκε ότι είναι 6,4 m3/h (κυβικά μέτρα ανά ώρα), ενώ ο ελάχιστος απαιτούμενος ρυθμός ανανέωσης είναι 17 m3/h ανά άτομο.
*Τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα
είναι σχετικά υψηλά στις περισσότερες από τις σχολικές αίθουσες στις
οποίες πραγματοποιήθηκαν επιτόπιες μετρήσεις. Πιο συγκεκριμένα βρέθηκε
ότι οι μέσες τιμές των συγκεντρώσεων κυμαίνονται μεταξύ 800 και 2.500
ppm, ενώ τα ανώτατα όρια για συνεχή έκθεση στο οκτάωρο είναι τα 1.000
ppm και η μέγιστη επιτρεπτή στιγμιαία συγκέντρωση τα 5.001 ppm.
*Οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων παρουσιάζονται αρκετά
αυξημένες σε ένα μεγάλο αριθμό σχολικών αιθουσών. Σε διάμετρο μικρότερη
από 2,5 μικρά κυμαίνεται από 6 μg/m3 έως 30 μg/m3 (όριο από τους
διεθνείς οργανισμούς τα 25 μg/m3).
*Αντίστοιχα, οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων με διάμετρο
μικρότερη από 10 μικρά κυμαίνονται από 17 μg/m3 έως και 50 μg/m3
(ανώτατο όριο τα 50 μg/m3). Τα ανώτατα όρια αφορούν 24ωρη βάση, ενώ οι
μετρήσεις στις σχολικές μονάδες τις στιγμιαίες συγκεντρώσεις.
*Ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης, αναπληρωτής καθηγητής Μ.
Σανταμούρης, επισημαίνει: «Πρέπει να αναφερθεί ότι οι μετρήσεις που
παρουσιάζονται στη μελέτη πραγματοποιήθηκαν σε περιόδους σύντομης
χρονικής διάρκειας και κατά συνέπεια δεν μπορούν να συγκριθούν
απευθείας με τις οριακές τιμές που αναφέρονται σε χρονική διάρκεια 24
ωρών. Είναι, όμως, ενδεικτικές των επιπέδων της σωματιδιακής ρύπανσης
κατά τη διάρκεια των ωρών που οι μαθητές βρίσκονται στις αίθουσες
διδασκαλίας».
*Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που διαπιστώθηκαν κατά την
αξιολόγηση της ποιότητας του αέρα στα σχολικά κτίρια προτείνονται στη
μελέτη τα εξής:
- Για να αντιμετωπιστεί ο ανεπαρκής ρυθμός αερισμού που παρατηρήθηκε,
συνιστάται το άνοιγμα των παραθύρων στα διαλείμματα και, αν το
επιτρέπουν οι συνθήκες, να υπάρχει ανοιχτό παράθυρο και την ώρα του
μαθήματος.
- Για να μειωθούν τα υψηλά επίπεδα των συγκεντρώσεων του CO2
προτείνεται η εγκατάσταση στις αίθουσες συστήματος μηχανικού αερισμού,
το οποίο θα λειτουργεί συζευγμένο με αισθητήρα CO2.
- Για να λυθεί το πρόβλημα των υψηλών συγκεντρώσεων αιωρούμενων
σωματιδίων που παρατηρήθηκαν προτείνεται η επικάλυψη των κατακόρυφων
δομικών στοιχείων των αιθουσών με επίχρισμα φωτοκαταλυτικών υλικών, τα
οποία έχουν την ιδιότητα να διασπούν τις ρυπογόνες ουσίες.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 15/06/2008
(0) |