|
Φρένο στη χρήση του Ι.Χ. |
|
|
12.06.08 |
Τον περιορισμό της κυκλοφορίας αυτοκινήτων στις πόλεις με επιβολή αστικών διοδίων και «τσουχτερών» τελών στάθμευσης προτείνουν οι ειδικοί για πιο ανθρώπινες πόλεις
Πηγή: εφημερίδα ΕΘΝΟΣ http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11900&subid=2&pubid=1114463
Για να υπάρξει βιώσιμη κινητικότητα, η πόλη του 21ου αιώνα πρέπει να εγκαταλείψει το μοντέλο του 20ού που στηριζόταν στο αυτοκίνητο και να στραφεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στο ποδήλατο, στους πεζούς.
Αυτό προϋποθέτει συνολική αναμόρφωση του οδικού περιβάλλοντος της πόλης, που μπορεί να επιτευχθεί μέσω χρηματοδότησης η οποία θα προέλθει από το ίδιο το αυτοκίνητο.
Την παραπάνω τολμηρή πρόταση κατέθεσε η
Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό
τον καθηγητή Θάνο Βλαστό, σε ημερίδα που διοργάνωσε χθες το Τεχνικό
Επιμελητήριο Ελλάδας, με θέμα την αστική κινητικότητα και την Πράσινη
Βίβλο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Κατά την ομάδα του Πολυτεχνείου, το μεγάλο στοίχημα για τις πόλεις στον
αιώνα που τρέχει είναι ο περιορισμός της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου.
Αναγνωρίζεται πως πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, αφού οι
πολίτες δείχνουν αντίθετοι προς ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ωστόσο οι
υπεύθυνοι της μελέτης θεωρούν αναπότρεπτη μια τέτοια εξέλιξη, εφόσον
αναζητείται η βιώσιμη κινητικότητα, η μείωση της ρύπανσης, του θορύβου
και των ατυχημάτων.
Πρόκειται για τους βασικούς στόχους της Πράσινης Βίβλου, την οποία
προωθεί από το περασμένο φθινόπωρο η Ευρωπαϊκή Ενωση (και έχουν ήδη
υιοθετήσει τα αρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών).
Οι βασικές κατευθύνσεις για τους μελετητές είναι δύο:
1) Να σταματήσει η επέκταση των πόλεων και να ενισχυθεί η πυκνότητά τους γύρω από τους σταθμούς δημόσιας συγκοινωνίας.
2) Να μειωθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στα κέντρα και στις περιοχές κατοικίας.
Η επιβολή αστικών διοδίων, τσουχτερών τελών στάθμευσης και άλλης
συμβατικής φορολόγησης κρίνεται ως το βασικό εργαλείο για τον
περιορισμό των αυτοκινήτων. Την ανάγκη περιβαλλοντικής τιμολόγησης του
ΙΧ αυτοκινήτου επισήμαναν, άλλωστε, όλοι σχεδόν οι ομιλητές κατά τη
χθεσινή ημερίδα.
«Βασικές επιλογές των κατευθύνσεων πολιτικής είναι η ενίσχυση των
μαζικών μεταφορών και των φιλικότερων προς το περιβάλλον τρόπων
μετακίνησης αλλά και η περιβαλλοντική τιμολόγηση των ΙΧ, καθώς και η
αναδιοργάνωση του αστικού χώρου γενικότερα», τόνισε στην ομιλία του ο
πρόεδρος της Επιτροπής Αστικής Κινητικότητας του ΥΠΕΧΩΔΕ Γιώργος
Γιαννής.
Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου και πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Δημ. Τσαμπούλας,
επισήμανε πως το επιβατηγό αυτοκίνητο είναι υπεύθυνο για το 40% των
εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και για το 70% των εκπομπών των άλλων
ρύπων.
Ο κ. Βλαστός επισήμανε από την πλευρά του πως δεν αρκεί ο περιορισμός
της κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, επιβάλλεται να συνοδευτεί από μία
θεαματική βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης της δημόσιας
συγκοινωνίας, της υποδομής και των συνθηκών για περπάτημα και ποδήλατο
σε τέτοιο βαθμό ώστε αυτοί οι τρόποι μετακίνησης να γίνουν
ανταγωνιστικοί απέναντι στα κατ αρχήν σημαντικά πλεονεκτήματα του
αυτοκινήτου.
Απαιτείται ως εκ τούτου μία ευρύτατης κλίμακας ανάπλαση, με σαφή
απόδοση προτεραιότητας στη δημόσια συγκοινωνία και στον πεζό, η οποία
θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από τις οικονομικές επιβαρύνσεις του
αυτοκινήτου.
Περιοχές κατοικίας
Για τη μείωση της παρουσίας του αυτοκινήτου στις περιοχές κατοικίας, η
μονάδα βιώσιμης κινητικότητας του ΕΜΠ προτείνει την ευρεία εφαρμογή
ζωνών με μέγιστη ταχύτητα τα 30 χλμ., τη διαμόρφωση δικτύων ήπιας
κυκλοφορίας και την αύξηση της χωρητικότητας σε πράσινο.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται και η απομάκρυνση από τον δημόσιο ανοικτό
χώρο των δεκάδων αυτοκινήτων που γεμίζουν τους δρόμους. Είναι επείγον,
τονίζεται, να βρεθούν οι μηχανισμοί και τα κατάλληλα θεσμικά και
χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε να συμμετέχουν οι κάτοικοι στη
χρηματοδότηση της κατασκευής χώρων στάθμευσης, που θα εξυπηρετούν
ομάδες γειτονικών κατοικιών.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ
* Συγκράτηση της επέκτασης των πόλεων.
* Ενίσχυση και πύκνωση της πόλης γύρω από τους σταθμούς δημόσιας συγκοινωνίας.
* Μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο και στους χώρους κατοικίας με:
* αστικά διόδια,
* φορολόγηση αυτοκινήτου,
* τέλη στάθμευσης,
* δημιουργία κλειστών χώρων στάθμευσης με τη συνεισφορά των κατοίκων (στις περιοχές κατοικίας),
* ανακατασκευή του οδικού περιβάλλοντος ώστε η μέγιστη ταχύτητα του
αυτοκινήτου να μην ξεπερνά τα 30 χλμ. (στις περιοχές κατοικίας),
* εκμετάλλευση υπόγειου χώρου για στάθμευση και μεταφορές,
* πριμοδότηση των Μ.Μ.Μ., του ποδηλάτου, της πεζοπορίας.
(0) |
|
|